Anne Marie Saxlund
Sunn Ledelse hjelper bedrifter å skape robuste arbeidsmiljøer, sterke ledere og medarbeidere som trives.
Vi tilbyr:
Digitale kurs og abonnement – enkle å bruke, praktiske og forskningsbaserte. Temaer som konflikthåndtering, feedback, kommunikasjon og psykisk helse gir ledere verktøyene de trenger for å møte hverdagsutfordringer.
Skreddersydde foredrag og workshops – engasjerende, relevante og tilpasset din bransje. Våre foredrag setter ord på det som kan være vanskelig å snakke om, gir nye perspektiver og inspirerer til handling.
Kurs og foredrag for ledere om psykisk helse – hvordan fange opp signaler, forebygge og støtte ansatte på en trygg måte.
Praktiske verktøy for hele organisasjonen – som styrker samarbeid, reduserer sykefravær og øker trivsel.
Sunn Ledelse har mer enn 25 års erfaring med ledelse og organisasjonsutvikling. Vi gjør komplekse temaer konkrete og forståelige – slik at de raskt kan omsettes til handling i din virksomhet.
Eier og daglig leder
Anne Marie er eier og daglig leder av Sunn Ledelse. Hun er utdannet spesialsykepleier og gestaltterapeut, og har videreutdanning innenfor ledelse og konflikthåndtering. Hun har lang konsulenterfaring, holder mye foredrag og har utviklet egne nettkurs innen soft skills og kommunikasjon. Hun er spesielt opptatt av å styrke den relasjonelle kompetansen i bedrifter.
Teknisk ansvarlig
Markedsansvarlig
Anne Marie Saxlund er utdannet gestalt psykoterapeut, gruppeveileder og kreftsykepleier, og har videreutdanning innenfor ledelse og konflikthåndtering.
Hun var med å etablere og lede kreftpoliklinikken på Bærum Sykehus (nå Kreftavdelingen), og har snart 20 års konsulenterfaring, hvor lederutvikling og konfliktløsning har vært fokusområder.
Med en gründer i magen fikk hun tidlig lyst til å starte for seg selv. Hvordan gikk det til?
Da hun fikk ideen om å starte sin egen virksomhet, satt hun i en middag hos venner. «Den kompetansen du har om kommunikasjon – den trenger vi i næringslivet», sa en av dem.
Da fikk gründeren i magen ben å stå på. Året var 2004 og søknad til Brønnøysundregisteret ble sendt. Det tok så 500 “kalde” telefoner til lokale og regionale bedrifter, før hun fikk sine fem første kunder. Det føltes stort å invitere disse hjem til samtaler ved kjøkkenbordet.
Den aller første var en leder i en middels stor bedrift på Østlandet. Han fortalte om sine utfordringer med å være leder; «Det er ensomt. Jeg trenger noen å sparre med, og det har jeg fått nå».
Lederen anbefalte tjenesten hos Sunn Ledelse videre. Ballen var begynt å rulle.
På første foredrag skulle hun snakke for en samling med et nytt firma på et hotell. Manuset lå glemt igjen hjemme. Da startet læringen.
Anne Marie fikk kontrakter med det offentlige, som hadde behov for veiledning av helsepersonell som jobber med alvorlig syke og døende pasienter. Hun ble anbefalt videre av leger.
I tillegg fikk hun i løpet av de to første årene tillit hos flere ledere hun ringte til. De ønsket leder-coaching og støtte, og med tiden ble Anne Marie invitert til å holde samlinger for andre bedrifter.
Flere ting var utfordrende i denne tiden. Et konkret element var prissetting. Hun lærte å innhente tips fra kollegaer i samme bransje. – “I starten hadde jeg fulle dager og helger med å lese meg opp og «kunne alt» kundene trengte hjelp med. Etter hvert skjønte jeg at jeg selger tillit, ikke «orakelet i delfi».
Med en visjon om at kommunikasjon er nøkkelen til alt, løsnet det. Anne Marie lærte fort at å få nye oppdrag ikke var så vanskelig som å få nye kunder, og på den måten utviklet Sunn Ledelse seg til den virksomheten den er i dag.
Anne Marie har drevet praksis fra eget kontor på Frogner i Oslo de siste 17 årene, og i 2019 fikk hun sine første ansatte. Siden den gang har hun flyttet kontorer, og stod sterkt gjennom korona-pandemien.
I dag er Anne Marie spesielt opptatt av å styrke lederes relasjonelle kompetanse. Hun har drevet kommunikasjonstrening i mange bedrifter og fungerer som mentor i offentlig og privat sektor. Hun har utviklet flere kursprogrammer innenfor kommunikasjon som gjennomføres regelmessig digitalt og fysisk. Hun har egen praksis i Oslo hvor hun tar imot klienter, par og grupper. I tillegg har hun vært engasjert som faglig veileder for helsepersonell i 17 år. Anne Marie er helt enkelt glødende interessert i forbindelsen mellom kommunikasjon og mellommenneskelige reaksjoner.